D-Pearls

Solens vitamin i perler







Velg betalingmåte:





D-Pearls - første forsendelse 50% - kun kr 54 for 4 mnd
Abonnementet er uten binding og kan sies opp fortløpende med siste frist 10 dager før neste sending ved å kontakte kundeservice. Siste frist dato finner du på din faktura. Veiledende pris er kr 109. Porto og eksp kr 39,50 tilkommer hver sending. Pakke nr 2 kommer etter ca 4 uker.

Den inneholder 1 eske = 4 mnds bruk.
Totalpris per forsendelse inkl porto er kr 128,50 (Dette tilsvarer kun kr 22,- pr boks/mnd).
Deretter mottar du videre forsendelser hver 4.mnd med 20% rabatt.

Solens vitamin i perler

D-Pearls er bløte gelatinkapsler med 20 μg vitamin D3. D-vitaminet er oppløst i kaldpresset olivenolje, fordi D-vitamin er et fettløselig vitamin. D-vitamin har mange viktige funksjoner i kroppen.

Blant annet er D-vitamin:

  • Viktig for normal celledeling
  • En hjelp til å vedlikeholde en normal knokkel og tanndannelse
  • Viktig for opptakelse og utnyttelse av kalsium, fosfor, samt normale serum-kalsium konsentrasjoner
  • Viktig for et normalt fungerende immunsystem og for evnen til å normalisere inflammasjon

Innhold pr. døgndose:

Vitamin D 20 µg

Ingredienser:

Olivenolje
Kapsel: Gelatin
Andre næringsstoffer: Cholecalciferol (D3)
Stabilisator: Glyserol, renset vannn

Anbefalt døgndose:

Vitamin D 20 µg

Hva er D-Vitamin?

D-vitamin er som andre vitaminer, livsviktig. Det er flere slags D-vitaminer. De to viktigste er D2 (ergocalciferol) og D3 (cholecalciferol). Det er D3 som dannes i huden, når vi får tilstrekkelig med sollys eller tilsvarende UV-stråling. D-vitamin fra sollys er en effektiv kilde til D-vitamin, men det dannes kun når solen er høyt oppe på himmelen. Norge ligger så høyt mot nord, at vi kun kan få D-vitamin fra solen i sommerhalvåret. D2 fås kun fra kosten. Det dannes av noen sopper og planter, når de bestråles med ultrafiolett lys.

Både vitamin D2 og D3 krever en etterfølgende aktivering i leveren og nyrene for å bli biologisk aktive. Tidligere mente man at vitamin D2 og D3 var like effektiv i kroppen, men etter målemetoden er vitamin D3 56-87% mer effektiv enn vitamin D2 til å heve blodets vitamin D innhold og mer enn tre ganger så effektivt som D2 til å deponeres i fettvevet*.
*/Ref. Heaney RP, et al. Vitamin D3 Is More Potent Than Vitamin D2 in Humans. J Clin Endocrinol Metab 2010.

Den danske helsetilsynet anbefaler et daglig D-vitamintilskudd til:

  • Barn 0-2 år (D-dråper)
  • Gravide
  • Barn og voksne med mørk hud
  • Barn og voksne som bærer en tildekket påkledning om sommeren.
  • Personer som ikke kommer utendørs daglig, eller som unngår sollys
  • Pleiehjemsbeboere
  • Personer over 70 år
  • Alle som er i en risiko for knokkelskjørhet

Gode D-vitaminkilder

D-vitamin finnes i en rekke matvarer. Gode kilder til vitaminet er blant annet:

  • Tran
  • Oljer
  • Avokado
  • Egg
  • Fet fisk
  • Smør

Flere nordmenn trenger tilskudd av D-vitamin

Nye undersøkelser viser at mange nordmenn får for lite D-vitamin. D-vitamin er et fettløselig vitamin som bl.a. finnes i fet fisk, og som dannes ved solpåvirkning.
Eldre mennesker over 60 år samt mennesker som får for lite sollys er spesielt utsatte for D-vitamin mangel. Det nye preparatet Bio-D-Vitamin er utviklet spesielt med tanke på å forebygge D-vitamin mangel. Eldre over 60 år, samt personer som ikke får tilstrekkelig med sollys, bør for sin egen helses skyld ta 10 µg (mikrogram) D-vitamin daglig.
D-vitamin er spesielt viktig for kroppens opptakelse og omsetning av kalk, dannelsen av knokler og styrken til knoklene (knokkelmineraltettheten) og spiller derfor en viktig rolle i forebyggelse av beinskjørhet. D-vitamin er også viktig for et normalt fungerende immunsystem.

Spesielt behov hos mørkhudede

Det er observert et spesielt behov for D-vitamin hos innvandrere med mørk hud samt hos kvinner som bærer slør. D-vitamin dannes nemlig i huden når den blir utsatt for solens ultrafiolette stråler, hvis man dekker til huden blir solstrålene bremset av stoffet. Mørk hud syntes likeledes å fungere som et slags "UV-filter". Solen er den viktigste kilden til D-vitamin.

Trenger jeg sjekke mitt D-vitamininnhold?

I følge helsemyndighetene er det ingen rutinemessig grunn til å få undersøkt D-vitamininnholdet i blodet, men følgende personer bør få undersøkt deres D-vitaminstatus.
Personer med kliniske symptomer på D-vitaminmangel eller hvor livsstilen gir mistanke om mangel. Dvs at de som oppholder seg innendørs, har tildekkende klær og ikke får sollys på huden. Visse helseproblemer og noen typer medisiner kan påvirke kroppens D-vitaminopptakelse negativt og andre kan øke behovet.
Kosttilskudd bør ikke brukes som erstatning for variert kost.